Online marketing, wat kan het je opleveren?
Met alleen een website bent u er nog (lang) niet.
Je weet hoe belangrijk een website is voor je restaurant. Maar met enkel een website ben je er nog niet. Je website moet gevonden worden zodat potentiële gasten van het bestaan van je restaurant afweten. Er zijn meerdere online marketingtools die het aantal bezoekers van je website vergroot. We lichten er een aantal toe.
Online vindbaarheid van je restaurant
De online vindbaarheid van jouw restaurant is belangrijk. Wanneer je website niet online gevonden wordt, is al de moeite die je hebt gestoken in een mooie website voor niets geweest. Er zijn meerdere manieren om de vindbaarheid te vergroten.
- Search engine optimalisation (SEO). SEO is een methode om (gratis) een hogere plek te krijgen bij de zoekresultaten van Google. Bij SEO voorzie je je website van goede content, een goede opbouw en architectuur, gebruik je de juiste keywords en zorg je ervoor dat de website technisch van hoge kwaliteit is aansluitend bij de richtlijnen van Google. Daarbij kan je actief aan de slag gaan met bloggen (op je eigen en externe websites), het maken van landingspagina’s en nog veel meer.
- Search engine advertising (SEA). Met betaalde advertenties kan er perfect worden ingespeeld op zoekopdrachten in Google. Er kan worden gesegmenteerd op verschillende punten en je betaalt volgens het cost per click (CPC) principe. Op de korte termijn kan je op specifieke trefwoorden goed scoren (hoe meer je betaalt, hoe beter de positie).
Beide manieren vergroten de bezoekersaantallen van je website. Met SEO kom je hoger in de onbetaalde, organische resultaten bij zoekmachines en met SEA krijg je direct meer bezoekers op je website.
Sociale media
Een andere goede manier om je doelgroep te bereiken is het inzetten van sociale media. Er valt veel resultaat te behalen op het gebied van traffic naar uw website. Het zorgt voor een hogere klanttevredenheid en klanten kunnen ‘fan’ worden van je horecazaak en je gaan volgen. Ook hier is het mogelijk om betaald te adverteren. Je kunt op Facebook bijvoorbeeld je berichten promoten zodat de doelgroep deze berichten te zien krijgt. Als je sociale media marketing goed inzet kan dit een enorme boost geven. Je kan veel zelf doen, maar wil je echt resultaat dan adviseren wij een internetbureau in de arm te nemen. Zij kunnen helpen bij het uitdenken en inrichten van resultaatgerichte campagnes.
Google mijn bedrijf
Met Google Mijn Bedrijf wordt je bedrijfsinformatie weergegeven op Google Zoeken, Maps en Google+ zodat jouw restaurant op elk apparaat vindbaar is. Deze informatie wordt getoond in de rechter zijbalk bij Google zoeken indien men zoekt naar jouw restaurant of hotel. Hier ziet de bezoeker direct foto's, openingstijden en algemene informatie zonder jouw website te bezoeken. Indien je dit niet zelf inricht doet Google dit (deels) automatisch voor je. Dat betekent ook dat de openingstijden automatisch overgenomen worden van je website. Als je het vervolgens wijzigt op je site, staat het nog steeds bij Google, waardoor jouw klant voor je deur kan staan terwijl je restaurant misschien wel gesloten is! Met een Google Mijn Bedrijf pagina kan je deze (en meer) gegevens zelf (zonder kosten) beheren. Door het goed inrichten van Google Mijn Bedrijf ben je beter en eerder zichtbaar bij lokale zoekopdrachten van mensen die op zoek zijn naar een restaurant of hotel zoals die van jou.
Virtuele tour
Bijna iedereen kent Google Street View. Het is ook mogelijk om dit in je horecagelegenheid te doen: ‘binnen kijken’. Je laat de gasten online door uw zaak lopen. Een virtuele tour van uw restaurant vergroot de vindbaarheid op Google. Maar vooral: potentiële gasten kunnen alvast de sfeer van jouw restaurant proeven! Tijdens het reserveren kunnen ze een voorkeur aangeven voor een bepaalde tafel. Een Google Street View is een eenmalige investering. Wij kunnen je uitstekend helpen met het maken een virtuele tour van jouw restaurant!
Meer traffic = meer omzet
Bovenstaande onderdelen zorgen voor meer traffic naar je website wat uiteindelijk zal resulteren in meer omzet. Je kan veel zelf, zoals sociale media, maar we raden je aan zo nu en dan te sparren met professionals. We begrijpen dat je zelf waarschijnlijk weinig tijd hebt en je wilt focussen op andere zaken binnen je bedrijf. Neem gerust eens contact met ons op, we verdienen ons (meer dan) terug.
Meer informatie: online marketing voor restaurant & hotel.