De menukaart; design en indeling, waar moet ik op letten?
Belangrijke punten bij het ontwerpen van een menukaart design
In elk restaurant zijn ze te vinden, in verschillende vormen; de menukaart. Sommige restaurateurs zijn erg creatief om hun menukaart zo duidelijk en opvallend mogelijk te maken, andere restaurateurs niet. Waar moet je als restaurateur echt op letten bij het (laten) ontwerpen van een menukaart?
Het menukaart ontwerp
Ontwerp de menukaart zodat deze precies aansluit bij de wensen van uw doelgroep. Voorkom dat de menukaart precies is gemaakt zoals jij dat zelf wil. Het kan zomaar zijn dat je wensen totaal anders zijn dan die van je gasten. Gasten kopen niet op basis van allemaal technische gegevens, maar op basis van emotie. Communiceer de herkomst van de producten en vertel wat over de geschiedenis van je restaurant. Vertel je verhaal en speel in op de emotie van de gast.
Leesbaarheid en contrast
Een menukaart moet leesbaar zijn. Sommige menukaarten hebben een drukke afbeelding of een felle kleur als achtergrond. Hierdoor wordt de tekst op de menukaart erg moeilijk leesbaar. Hetzelfde geldt voor contrast; zorg er voor dat de achtergrond kleur en tekstkleur complementair zijn aan elkaar zodat de leesbaarheid goed is. Een grijze tekst op een zwarte achtergrond is een no-go. Bekijk een deze duidelijk leesbare menukaart: Menukaart Blackboard
Opbouw menukaart: duidelijk en gestructureerd
Zorg ervoor dat de opbouw van de menukaart duidelijk en gestructureerd is. Zet de gerechten in verschillende categorieën (voorgerecht, hoofdgerecht etc.) en zorg voor consistentie in opbouw en opzet. Laat een gast eens meedenken over jouw menukaart designs voordat je een serie laat drukken of laat de menukaart eens testen door jouw gast. De gast heeft vaak geen verstand van horeca en scant een menukaart design op een hele andere manier dan je misschien verwacht.
Voorkom keuze stress bij de klant
De content van de menukaart is uiteraard belangrijk. Het is aan te raden om het aanbod gerechten beperkt te houden zodat gasten het overzicht behouden en niet in een situatie terecht komen waarin er te veel keuze is. Er is een vuistregel om keuzestress te voorkomen, namelijk; 6 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 desserts, minder mag ook, meer raden wij af!
Psychologie: it’s all-in the mind.
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de plekken op een menukaart waar een gerecht het beste verkoopt. Uit deze onderzoeken blijkt dat de bovenste en onderste gerechten beter verkopen. Zet dus de gerechten waar veel marge op zit op de bovenste en onderste plekken van de categorieën op je menukaart. Bron: Priceless: The myth of fair falue – William Poundstone
Kwaliteit van de kaart
Vieze vlekjes, vingerafdrukjes, versleten hoekjes en krassen op de menukaart. Het zijn oneffenheden die regelmatig voorkomen. Vergeet niet dat jouw gast lang met de menukaart in zijn handen zit en deze ‘grondig’ bekijkt. In tegenstelling tot jouw obers en serveersters, zij delen de menukaart slechts uit en ‘vergeten’ soms de kwaliteit van de menukaart te bekijken. Een goed verzorgde, professionele menukaart zegt veel over (de rest van) jouw restaurant.
Tip: Omdat veel mensen vooraf kijken op de website van uw horecagelegenheid is het verstandig om een digitale versie van uw menukaart op uw website te plaatsen. De gast weet dan precies wat hij/zij kan verwachten! Dit kan als PDF, nog beter is het om de teksten op de site zelf op te nemen.
Inspiratie nodig?
Kijk voor inspiratie eens naar onze menukaarten. Horécards heeft een uitgebreide collectie aan menukaart designs in alle vormen en maten! Nog meer tips voor de opbouw van je menukaart: Lees het blog Menukaarten; 7 tips om ze succesvol te maken.